تعویض اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای

تعویض اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای

اپراتور درب اتوماتیک یکی از اجزای درب شیشه ای برقی می باشد ،انتخاب اپراتور برای دربهای برقی با توجه به وزن هر اسلاید و میزان تردد در روز مشخص می شود.تنظیمات درب اتومات جهت باز و بسته شدن توسط اپراتور صورت می گیرد،در واقع اپراتور مجموعه ای از چند قطعه در کنار هم می باشد که از دوبخش الکترونیکی و مکانیکی تشکیل شده است،بخش الکترونیکی شامل برد،الکترو موتور،چشمی ،کلید کنترل وضعیت و منبع تغذیه می باشد و قسمت مکانیکی شامل ریل،تسمه،تسمه گیر،هنگر،هرزگرد،کاور و استپر می باشد.در ادامه به بررسی این قطعات و کارکردشان می پردازیم و با چند اپراتور رایج در بازار آشنا می شویم.

 

اجزای الکترونیکی اپراتور درب برقی

  • موتور:وظیفه ی حرکت درب به عهده ی موتور درب اتومات می باشد.بهترین برند موتور برای دربهای الکترونیکی دانکر می باشد که در توان های مختلفی وجود دارد.اکثر موتورها چپ گرد و راستگرد هستند واز یک موتور با دوسیم پیچ استفاده می کنند.با این کارکد موجب حرکت تسمه می شود و تسمه هنگر را به چرخش در می آورد و بدین ترتیب لت های درب خودکار شروع به حرکت می کنند.
  • کنترل باکس:تمامی پردازش ها و شخصی سازی ها مانند سرعت باز و بسته شدن درب و تنظیم حساسیت چشمی ها، توسط برد الکترونیکی انجام می گیرد، باکیفیت ترین تولید کننده ی این قطعه زیمنس آلمان می باشد.
  • چشمی:فرمان باز و بسته شدن درب توسط چشمی درب برقی صورت می گیرد.چشمی ها با تشخیص حرکت به کنترل باکس فرمان می دهند و کنترل باکس دستور باز شدن درب راصادر می کند.
  • کلید کنترل یا کلید تعیین وضعیت:توسط این کلید می توانیم اپراتور را در یکی از 5 حالت زیر قرار دهیم ،کاملا باز – کاملا بسته – نیمه باز یا همان حالت زمستانی – تردد یکطرفه – حالت عادی
  • چشمی لای درب:چشمی هایی که بر روی سر در قرار می گیرند ،افرادی که در جلو یا پشت درب قرار دارند را تشخیص می دهند اما اگر فرد در بین لت ها قرار داشته باشند،چشمی قادر به تشخیص نخواهد بود و درب به فرد مورد نظر برخورد می کند برای جلوگیری از چنین برخوردهایی درارتفاع 60 سانتی متری از زمین از یک جفت چشمی لای درب استفاده می کنند بدین ترتیب وقتی فردی بین دو لت قرار بگیرد ارتباط مادون قرمز این چشمی ها قطع می شود و درب بسته نمی شود،این چشمی ها بر روی لت ثابت نصب می شوند.
  • ریموت:برای کنترل درب از راه دور استفاده می شود،همچنین جهت تنظیم درب در حالت های 5 گانه نیز از ریموت استفاده می شود.
  • منبع تغذیه: پاور ساپلای یا منبع تغذیه برق 220 ولت را به 24 الی 90 ولت تبدیل می کند،همچنین این قطعه از عبور نوسانات برق جلوگیری می کند.

 

اجزای مکانیکی اپراتور درب برقی

  • ریل و کاور:تمامی قطعات الکترونیکی و مکانیکی بر روی ریل سوار می شوند و بعد از نصب قطعات از کاور به عنوان یک درپوش استفاده می کنند .کاور هم جهت زیبایی و هم جهت محافظت از قطعات از گرد وغبار و رطوبت وهمچنین سرقت استفاده می شود،رنگ ریل و کاور به صورت نقره ای می باشد اما می توان به وسیله ی رنگ های کوره ای جهت همسو کردن با نمای ساختمان از رنگهای دیگر نیز استفاده کرد.جنس ریل ها از آلومینیوم می باشد چرا که باید تحمل وزن قطعات نصب شده را داشته باشد.چشمی درب برقی بر روی کاور نصب می شود.
  • تسمه و تسمه گیر:تسمه قطعه ای می باشد که نیروی حرکنی موتور را به فلکه و سپس درب انتقال می دهد،تسمه گیر نیز تسمه را به هنگر متصل می کند،واسطه ی بین تسمه و تسمه گیر براکت می باشد.
  • هنگر اپراتور:هنگر ها دارای دو تا سه غلطک می باشند و از یک طرف به تسمه و از طرف دیگرتوسط خار هنگر به لت ها متصل می باشند،با حرکت تسمه هنگر نیز به حرکت در می آید.
  • استوپر:استوپر یا متوقف کننده حد بازشوی درب اتومات را مشخص می کند در واقع بعد از اتصال سیستم به برق، دربها شروع به حرکت می کنند و به این قطعه برخورد می کنند.
  • حسگر دستی یا شستی:مواقعی استفاده می شود که از چشمی نخواهیم استفاده کنیم  در این صورت با فشردن کلید درب باز و بسته می شود.

 

مهر درب ایرانیان مرکز تعویض انواع اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای

همچنین بخوانید مقاله  جابجایی و تنظیم درب شیشه ای اتوماتیک