استفاده از درب خروج اضطراری در ساختمان ها

استفاده از درب خروج اضطراری در ساختمان ها

استفاده از درب خروج اضطراری در ساختمان ها

کافی است در یک ساختمان یک حادثه رخ بدهد، موجی از وحشت و اضطراب تمامی ساکنین ساختمان را فرا می گیرد. ادامه مطلب را در مقاله دنبال کنید.

درب خروج اضطراری

کافی است در یک ساختمان یک حادثه رخ بدهد، موجی از وحشت و اضطراب تمامی ساکنین ساختمان را فرا می گیرد. تقریبا در این لحظات تمامی افراد به فکر نجات خود و خانواده هایشان از کوتاه ترین مسیر و در سریع ترین زمان ممکن است. این یک حس طبیعی است، محلی که تا چند لحظه پیش امن ترین منطقه برای ما بوده است حال خود تبدیل به یک تهدید بزرگ شده است .

در مواقع اینچنینی باید ساختمان ها را در اسرع وقت تخلیه کرد ، تخلیه جمعیتی که باید از مسیر های اضطراری و از درب خروج اضطراری خارج شوند تا به محل امن مشخص شده برسند. در این شرایط تقریبا واکنش همه افراد شبیه به هم است. انسان ها به صورت طبیعی تمایل دارند که از خطر به دور باشند. طبیعی ترین واکنش هم فرار است. فرار برای خروج از ساختمان !

با توجه به حوادثی که در سالهای قبل در ساختمان های بزرگ و ادارات و حتی سالن های سینما و محل های برگزاری کنسرت رخ داده بود شرکت های مهندسی برای کاهش تلفات انسانی در هنگام تخلیه ساختمان ها دست به بررسی شرایط و تعیین قوانین و استاندارد های جدیدی کردند .

یکی از این استانداردها تعیین محل مسیر خروج اضطراری و درب خروج اضطراری بود . درب خروج اضطراری امروزه به یکی از اجزای اصلی ساختمان ها تبدیل شده است . تقریبا تمامی ساختمان های پرجمعیت و چند طبقه دارای تعداد زیادی درب خروج اضطراری می باشند . در این ساختمان ها برای تخلیه سریع نفرات مسیرهای مشخصی از قبل تعیین می شود و این مسیر ها به درب های خروجی منتهی میگردد که درب خروج اضطراری نامیده می شوند .

 

 

مقررات و قوانین وضع شده در ساختمان سازی ها همه سازندگان را مجبور به پیروی از این قانون کرد که برای خروج در هنگام اضطرار باید یک مسیر مشخص وجود داشته باشد. این مسیر یا مسیر های اضطراری باید از قبل در ساختمان ایجاد شود. به عنوان مثال در آلمان قوانین در این زمینه وجود دارد که اعلام می کند مسیر خروج اضطراری در ساختمان ها در هنگام ساخت باید در اولویت بالا باشند و این مسیر ها باید با بالاترین استاندارد ها و امنیت های سازه ای ساخته شوند و راه های منتهی به این مسیر ها و درب خروج اضطراری باید در مقاوم ترین حالت ممکن ساخته شوند .

استاندارد های کلی در خصوص درب خروج اضطراری به این صورت است که قطعات تشکیل دهنده این درب ها از آلیاژ های فولاد و آهن است. کلاف و قاب این درب ها نیز از فولاد است . پوسته و لایه بیرونی این درب ها از الیاف پشم شیشه ای ضد حریق ساخته شده است تا امنیت کامل را در آتش سوزی های ساختمانی داشته باشد . دستگیره های این درب ها نیز از یک نوع آلیاژ فلزی خاص است که با کربن ترکیب شده است تا برابر حریق ها مقاومت بالایی در ذوب شدن داشته باشد .

امروزه با توجه به این قوانین و ساختار های فنی موجود در پروتکل ها و دستورالعمل های مشخص شده در زمینه ایمنی افراد در ساختمان ها ما شاهد کاهش تلفات هستیم. مسیر های اضطراری و درب خروج اضطراری باعث تقویت ایمنی ساختمان ها و نفرات ساکن در آنها شده است .

 

 

در ساختمان های بزرگ به تعداد کافی مسیر خروج اضطراری و درب خروج اضطراری تعبیه شده است. قوانین مربوط به این ساختار در اختیار شهرداری ها و سازمان آتش نشانی است .این خروجی ها به مردم این اجازه را میدهد که در هنگام ازدحام جمعیت در مسیر های امن خروجی ساختمان ها، درب خروج اضطراری به راحتی و با سرعت بالا بدون نیاز به کمک های خاص باز شده و افراد در معرض خطر از ساختمان ها خارج شوند .

در سال های اخیر در سازمان ها ، مدارس و دانشگاه ها و ادارات به نفرات و کارمندان آموزش های لازم در هنگام خروج اضطراری در شرایط بحران داده شده است.اما با این حال ممکن است در فروشگاه ها و سالن های سینما و دیگر ساختمان ها که مردم عادی در آنها رفت و آمد می کنند، افرادی باشند که با این آموزش ها آشنایی نداشته باشند . استاندارد های روز اروپا برای این افراد روند خروج اضطراری را راحت کرده است . این روند خروج آسان با استفاده از قوانین و مقررات خاص در درب خروج اضطراری به وجود آمده است .

با توجه به این قوانین درب خروج اضطراری در ساختمان ها به صورتی نصب و تعبیه می شوند که به سمت بیرون باز شوند . این درب ها از ساختاری واحد تشکیل شده است . تقریبا در تمام دنیا رنگ درب خروج اضطراری قرمز است ( در بعضی کشور ها رنگ های سبز و سفید نیز استفاده می شود). بر روی این درها کلمه خروج به فارسی و معادل انگلیسی آن( Exit ) نوشته شده است .

در هنگام بروز هر نوع حادثه ای اگر در ساختمانی باشیم باید بتوانیم با پیروی کردن از نشان ها و استفاده از تابلوهای راهنما به راحتی مسیر خروج اضطراری را یافته و با شناسایی درب خروج اضطراری به راحتی از ساختمان ها خارج شویم.

مسیر های خروج و درب خروج اضطراری در ساختمان توسط ناظرین تاسیسات و ایمنی ساختمان ها به صورت پیوسته بررسی و نظارت می شوند. با انجام این نظارت ها در هنگام بروز حادثه کمترین تلفات را شاهد خواهیم بود .

 

همچنین بخوانید مقاله معرفی درب رول آپ سکشنال